's - Hertogenbosch,
13
januari
2017
|
00:00
Europe/Amsterdam

Een 'domme' display op elke slimme meter?

Patrick Lammers, CCO van Essent, reageert in onderstaande ingezonden brief op het platform Energeia.nl op de discussie over de werkelijk gerealiseerde energiebesparing als gevolg van de slimme meter. Onderzoek laat zien dat die ver achterblijft bij de verwachting. Lammers waarschuwt niet meteen in de kramp van nieuwe regels en verplichtingen te schieten, maar op de markt te vertrouwen.

Uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) volgt dat de slimme meter minder energie blijkt te besparen dan bij de invoering was aangenomen. Het PBL stelt in zijn rapport dat het Verenigd Koninkrijk -waar de leverancier verantwoordelijk is voor de uitrol- de besparing van de slimme meter effectiever is dan in Nederland omdat daar een display wordt meegeleverd. Het PBL suggereert dat dit ook voor Nederland een oplossing kan zijn. Naast het feit dat dit appels met peren vergelijken is -de staat van de gemiddelde Britse woning is veel slechter en dus is er meer besparing mogelijk- moeten we nu in Nederland niet direct in een reflex van nieuwe maatregelen schieten. De markt is juist volop bezig met goedkopere, slimmere en meer effectieve methoden dan een extra display. Laat ons dat bewijzen!

Allereerst moeten we vaststellen dat een slimme meter an sich geen besparing oplevert, hij levert alleen inzicht. Meer inzicht is uiteraard een eerste voorwaarde voor besparing, maar de crux zit in de volgende stap: consumenten stimuleren én activeren om tot energiebesparing te komen. Het perspectief van de consument ontbreekt in de meeste discussies. Een deel van de consumenten kijkt bewust naar het energieverbruik, maar onze eigen onderzoeken en pilotprojecten op de Nederlandse en Engelse markt wijzen uit dat het voor consumenten vooral leuk en makkelijk moet zijn.

Wij als energieleverancier, maar ook vele andere aanbieders, zijn volop bezig met het ontwikkelen en in de markt zetten van producten en diensten op het gebied van bewustwording en besparing, realtime inzicht, en het optimaal afstemmen van vraag en aanbod. Aangezien de uitrol van de slimme meter nog vier jaar in beslag neemt, geeft dit voldoende tijd om de consument deze diensten aan te bieden. Laten we niet vergeten dat de slimme meter naast energiebesparing meer doelen dient: ook het op afstand uitlezen, meten van energie-opwek en het faciliteren in de toekomst van flexibele stroomafname zijn afhankelijk van de slimme meter.

Een verplichte display naar Brits voorbeeld is onverstandig. Naast het feit dat dit de uitrol van de slimme meter onnodig duurder maakt (een display kost al gauw minimaal EUR 50), sluit dit niet aan bij de wens van de consument. Veruit de meeste consumenten hebben al andere displays, zoals een smartphone of tablet waarop veel meer mogelijk is. Zij hebben geen behoefte aan nog een scherm. De ontwikkelingen gaan razendsnel. Een 'slimme' display in 2016 is daardoor algauw een dom apparaat in 2017.

Laten we niet direct in de kramp schieten en aanvullende maatregelen aan de sector opleggen, zoals zo'n verplicht display. Het kan slimmer, goedkoper én innovatiever. Onze zeer concurrerende energiemarkt is al bezig en is prima in staat om de wensen en behoeften van haar klanten slim op te lossen.

Patrick Lammers is CEO bij Essent en country chair innogy in Nederland